Milan Petrák

Ubere Uber na rychlosti?

12. 09. 2015 19:49:33
Služba Uber je na dobré cestě stát se jedním ze symbolů naší doby. Možností stát se registrovaným řidičem a s pomocí mobilní aplikace vydělávat na přepravě zákazníků Uber ukázal, jakým směrem budou technologie měnit náš život.

Propojením informačních technologií s možností zapojení nabídnuté velké část občanů se Uber podobá jiným gigantům, a to Wikipedii a YouTube. Jenže zatímco Wikipedii konkurují nanejvýš rozptýlené hrstky odborníků pracujících na sestavení tradičních encyklopedií, Uber má mnohem tvrdšího soupeře – tisíce taxikářů, kteří mají pocit, že přicházejí o obživu.

Tržní hodnota Uberuse pohybuje kolem 50 miliard dolarů. Na společnost, která svou činnost odstartovala před necelými pěti lety, je to mimořádná částka. Správná vize realizovaná ve správnou dobu přináší nadprůměrné výdělky. Jenže ne vše je tak růžové, jak na první pohled vypadá. Novinářka Maya Kosoffová poskytla v textu na webu Business Insider výčet slabých stránek Uberu, které by se pro něj v nejhorším případě mohly stát fatálními.

Slabinou společnosti je komunikace. Vedení Uberu je patřičné hrdé na úspěch společnosti, avšak jeho sebevědomí se mění v aroganci. Známé sledování reportérky, která o společnosti kriticky psala, je jedním z více přečinů, které by mohly obrátit veřejné mínění proti projektu.

Stejně jednoduše, jak řidiči začali pracovat v rámci Uberu, s tím mohou přestat. Vedení Uberu se musí snažit udržet řidiče na své straně a je otázkou, zda disponuje pokorou a empatií k tomu nutnou. Zatím se spíše zdá, že nikoliv. Nasvědčuje tomu třeba fakt, že navzdory žádostem řidičů aplikace nebyla doplněna o možnost přijímat spropitné. Na druhou stranu problematičtí řidiči pověst Uberu poškozují. Zabití při nehodě, udeření kladivem do hlavy, osahávání klientky – to je část důvodů, proč se někteří řidiči ocitli před soudem.

Ano, samořiditelná auta podobné problémy časem vyřeší. Otázkou je, zda ve prospěch Uberu. Google se v této oblastí snaží převzít iniciativu a pokud Uber zaostane, může ho to stát existenci.

Ovšem než k rozšíření samořiditelných aut dojde, budou se tradiční taxikáři bráni zuby nehty, a to s pomocí místních vlád. Uber byl zakázán v Německu, Španělsku, Indii, Thajsku, Nizozemsku, Belgii a také v americkém státu Nevada. Uber zde možná ukazuje na symptom, který nás bude možná provázet od současnosti už napořád. Zákony kulhají za technickým pokrokem. Regulují tradiční taxislužby a s nástupem přepravy za použití mobilní aplikace nemohly počítat. Kauza „Uber“ se možná stane jedním z podnětů k tomu, aby zákonodárci začali do svých výtvorů zahrnovat i budoucí hypotetické možnosti.

V desítkách amerických měst funguje konkurent Uberu, služba Lyft. I Lyft využívá mobilní aplikace a v současné době se soustředí na rozvoj služby Lyft Line, která umožňuje několika lidem mířících do stejné lokality využívat k přesunu jedno vozidlo. Oproti Uberu je Lyft zatím trpaslíkem, ale i tak jsou vztahy mezi oběma společnostmi vyhrocené. Vše zhoršil loňský přestup provozního ředitele Lyftu Travise Vander Zandena právě do Uberu. Lyft svého bývalého manažera zažaloval za to, že si údajně odnesl 98 000 souborů a složek s interními daty.

Aby jobovek nebylo málo, podal letos na Uber žalobu Američan Kevin Halpern. Ten se prohlašuje za původního autora myšlenky. V roce 2006 měl dokončit práci na vývoji služby Celluride propojující řidiče a pasažéry pomocí mobilních telefonů. Ve stejném roce navázal spolupráci se zakladatelem Uberu Travisem Kalanickem. Ten měl Halpernovi slíbit, že si jeho údajný nápad nechá pro sebe. Za újmu způsobenou tím, že Kalanick celý koncept do puntíku okopíroval, požaduje Halpern jednu miliardu dolarů.

V Praze Uber funguje od loňského srpna. Od té doby se jeho řidiči dočkali odstavení dvou limuzín a padesátitisícové pokuty (po odvolání byla snížena na 20 tisíc). Kvůli nízkým výdělkům je ale nástup českého Uberu skromný. A asi není nutné dodávat, že pražským taxikářům rozhodně nelze vyčítat nedostatek dravosti, takže jejich protiakce proti Uberu je zřejmě jen otázkou času – lze čekat žalobu a razantní lobbing ve sněmovně.

Uber je ukázkou toho, že žijeme v mimořádně zajímavé době. Jeho činnost se pohybuje spíše za hranou zákona než na ní. Na druhou stranu přitažlivost jeho schématu je tak obrovská, že navzdory všem problémům se nakonec ohnou spíše zákony než pyšná společnost. Každopádně vývoj Uberu stojí za to sledovat. Je zřejmé, že podobné možnosti výdělku, spojené s moderními technologiemi a vyžadující odvahu vykládat zákon podle svého, se vyskytnou v dalších oblastech lidské činnosti.

Publikováno na skutecnosti.cz

Autor: Milan Petrák | karma: 9.58 | přečteno: 289 ×
Poslední články autora