Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ubere Uber na rychlosti?

12. 09. 2015 19:49:33
Služba Uber je na dobré cestě stát se jedním ze symbolů naší doby. Možností stát se registrovaným řidičem a s pomocí mobilní aplikace vydělávat na přepravě zákazníků Uber ukázal, jakým směrem budou technologie měnit náš život.

Propojením informačních technologií s možností zapojení nabídnuté velké část občanů se Uber podobá jiným gigantům, a to Wikipedii a YouTube. Jenže zatímco Wikipedii konkurují nanejvýš rozptýlené hrstky odborníků pracujících na sestavení tradičních encyklopedií, Uber má mnohem tvrdšího soupeře – tisíce taxikářů, kteří mají pocit, že přicházejí o obživu.

Tržní hodnota Uberuse pohybuje kolem 50 miliard dolarů. Na společnost, která svou činnost odstartovala před necelými pěti lety, je to mimořádná částka. Správná vize realizovaná ve správnou dobu přináší nadprůměrné výdělky. Jenže ne vše je tak růžové, jak na první pohled vypadá. Novinářka Maya Kosoffová poskytla v textu na webu Business Insider výčet slabých stránek Uberu, které by se pro něj v nejhorším případě mohly stát fatálními.

Slabinou společnosti je komunikace. Vedení Uberu je patřičné hrdé na úspěch společnosti, avšak jeho sebevědomí se mění v aroganci. Známé sledování reportérky, která o společnosti kriticky psala, je jedním z více přečinů, které by mohly obrátit veřejné mínění proti projektu.

Stejně jednoduše, jak řidiči začali pracovat v rámci Uberu, s tím mohou přestat. Vedení Uberu se musí snažit udržet řidiče na své straně a je otázkou, zda disponuje pokorou a empatií k tomu nutnou. Zatím se spíše zdá, že nikoliv. Nasvědčuje tomu třeba fakt, že navzdory žádostem řidičů aplikace nebyla doplněna o možnost přijímat spropitné. Na druhou stranu problematičtí řidiči pověst Uberu poškozují. Zabití při nehodě, udeření kladivem do hlavy, osahávání klientky – to je část důvodů, proč se někteří řidiči ocitli před soudem.

Ano, samořiditelná auta podobné problémy časem vyřeší. Otázkou je, zda ve prospěch Uberu. Google se v této oblastí snaží převzít iniciativu a pokud Uber zaostane, může ho to stát existenci.

Ovšem než k rozšíření samořiditelných aut dojde, budou se tradiční taxikáři bráni zuby nehty, a to s pomocí místních vlád. Uber byl zakázán v Německu, Španělsku, Indii, Thajsku, Nizozemsku, Belgii a také v americkém státu Nevada. Uber zde možná ukazuje na symptom, který nás bude možná provázet od současnosti už napořád. Zákony kulhají za technickým pokrokem. Regulují tradiční taxislužby a s nástupem přepravy za použití mobilní aplikace nemohly počítat. Kauza „Uber“ se možná stane jedním z podnětů k tomu, aby zákonodárci začali do svých výtvorů zahrnovat i budoucí hypotetické možnosti.

V desítkách amerických měst funguje konkurent Uberu, služba Lyft. I Lyft využívá mobilní aplikace a v současné době se soustředí na rozvoj služby Lyft Line, která umožňuje několika lidem mířících do stejné lokality využívat k přesunu jedno vozidlo. Oproti Uberu je Lyft zatím trpaslíkem, ale i tak jsou vztahy mezi oběma společnostmi vyhrocené. Vše zhoršil loňský přestup provozního ředitele Lyftu Travise Vander Zandena právě do Uberu. Lyft svého bývalého manažera zažaloval za to, že si údajně odnesl 98 000 souborů a složek s interními daty.

Aby jobovek nebylo málo, podal letos na Uber žalobu Američan Kevin Halpern. Ten se prohlašuje za původního autora myšlenky. V roce 2006 měl dokončit práci na vývoji služby Celluride propojující řidiče a pasažéry pomocí mobilních telefonů. Ve stejném roce navázal spolupráci se zakladatelem Uberu Travisem Kalanickem. Ten měl Halpernovi slíbit, že si jeho údajný nápad nechá pro sebe. Za újmu způsobenou tím, že Kalanick celý koncept do puntíku okopíroval, požaduje Halpern jednu miliardu dolarů.

V Praze Uber funguje od loňského srpna. Od té doby se jeho řidiči dočkali odstavení dvou limuzín a padesátitisícové pokuty (po odvolání byla snížena na 20 tisíc). Kvůli nízkým výdělkům je ale nástup českého Uberu skromný. A asi není nutné dodávat, že pražským taxikářům rozhodně nelze vyčítat nedostatek dravosti, takže jejich protiakce proti Uberu je zřejmě jen otázkou času – lze čekat žalobu a razantní lobbing ve sněmovně.

Uber je ukázkou toho, že žijeme v mimořádně zajímavé době. Jeho činnost se pohybuje spíše za hranou zákona než na ní. Na druhou stranu přitažlivost jeho schématu je tak obrovská, že navzdory všem problémům se nakonec ohnou spíše zákony než pyšná společnost. Každopádně vývoj Uberu stojí za to sledovat. Je zřejmé, že podobné možnosti výdělku, spojené s moderními technologiemi a vyžadující odvahu vykládat zákon podle svého, se vyskytnou v dalších oblastech lidské činnosti.

Publikováno na skutecnosti.cz

Autor: Milan Petrák | sobota 12.9.2015 19:49 | karma článku: 8.85 | přečteno: 279x

Další články blogera

Milan Petrák

Ke starším podnikatelům pro minerálku, k mladším pro slivovici

Obliba oboru podnikání je silně závislá na věku i pohlaví. Starší muži dávají přednost jiným oborům podnikání než mladší a stejně tak to platí pro ženy.

18.11.2017 v 22:28 | Karma článku: 5.22 | Přečteno: 358 | Diskuse

Milan Petrák

Skupinová iracionalita politických stran: Piráti a Realisté na opačných pólech

Kvantitativní analýza textů politických stran vypovídá mnohé nejen o způsobu, jakým strany komunikují, ale též o jejich postojích a chování.

15.10.2017 v 22:41 | Karma článku: 8.50 | Přečteno: 420 | Diskuse

Milan Petrák

Ženy se v podnikání zaměřují na péči o ostatní, ale také na pohřby

Účast ve statutárních orgánech a dozorčích radách firem zůstává mužskou doménou. To ukázala analýza 468 odvětví, kde je známo minimálně 100 členů orgánů a dozorčích rad v příslušných firmách.

2.10.2017 v 21:44 | Karma článku: 5.56 | Přečteno: 152 | Diskuse

Milan Petrák

Historický okamžik internetových diskusí

Přesně třináctého prosince loňského roku se na internetu objevilo cosi, o čem jsem si myslel, že s tím nikdy nesetkám.

11.6.2017 v 15:16 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 1517 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Milan Petrák

Ke starším podnikatelům pro minerálku, k mladším pro slivovici

Obliba oboru podnikání je silně závislá na věku i pohlaví. Starší muži dávají přednost jiným oborům podnikání než mladší a stejně tak to platí pro ženy.

18.11.2017 v 22:28 | Karma článku: 5.22 | Přečteno: 358 | Diskuse

Karel Trčálek

Marxistické hlavy řádí jako divé, socialismus je zpátky v plné parádě

Ale netouží většina z nás právě po socialismu? Copak se nechceme vrátit zase tam, kde nám bylo tak dobře, kde nám bylo bez eurofašistů mnohem, ale opravdu mnohem líp?

16.11.2017 v 12:39 | Karma článku: 13.28 | Přečteno: 590 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Marxistické hlavy řádí

Když jsem o nich kdysi dávno slyšela poprvé, pomyslela jsem si, jaký naivka asi může na takovou pitomost z říše konspiračních teorií skočit. Teď už mám konečně odpověď. Je to Evropská komise.

16.11.2017 v 8:00 | Karma článku: 47.26 | Přečteno: 13470 | Diskuse

Hana Šťastná

Aby mi kobyla nezchromla cestou do gdPR....

V souladu s fyzickou a mentální náturou, pod vlivem okolností a tužeb, klopýtám životem na koni jménem Osud. Příští jaro mi Velký Bruselský Bratr (VBB) nasadí brnění v podobě Nařízení GDPR (General Data Protection Regulation).

15.11.2017 v 13:19 | Karma článku: 26.13 | Přečteno: 1065 | Diskuse

Petr Havránek

Kdepak Marxová- Engelsová!

Tajemník SPD Jaroslav Staník je právem vyšetřován za rasistické výroky. To nejmírnější, co dle médií pronesl je, že nazval šéfku sociálního resortu Marxovou- Engelsovou. Nabízí se však jiná, daleko přiléhavější přezdívka.

14.11.2017 v 17:22 | Karma článku: 38.19 | Přečteno: 1708 | Diskuse
Počet článků 68 Celková karma 6.43 Průměrná čtenost 761
Hodlám psát s nadhledem, ale nemám na to. Rád bych psal pravidelně, ale nebudu to stíhat. Chtěl bych psát zajímavě, ale obávám se, že to posoudíte sami.

Webová stránka: http://iracionalita.net


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.